اسلاميات , اخبار , تعلم , دروس , نتائج , الدبلومات , الثانوية العامه , نتيجه ,اغانى , افلام , مشاهده مباشرة , اعلام , برامج , موبيل , العاب , عالم حواء , منتديات رضا روتانا
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
العضويه يتم تفعيلها تلقائيا من قبل الادارة تقبلو تحيات منتديات رضا روتانا
الاخوة والاخوات اعضاء وزوار منتديات رضا روتانا انتظرونا بكل جديد فى رمضان معكم لحظه بلحظه دروس دينيه مسلسلات دينيه برامج دينية خظب وكل عام وانتم بخير ورمضان كريم 2014 مع منتديات رضا روتانا
الاخوة والاخوات اعضاء وزوار منتديات : رضا روتانا رمضان كريم قد اقبل رمضان ومعه كل الخير لكل انسان اراد الرجوع الى الله وسوف نساعدكم هنا فى منتدياتنا فكل عام وانتم بخير اليكم مواضيع رمضانيه متجدده يوميا (رمضان كريم )
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» برنامج اخفاء الملفات برقم سرى على الكمبيوتر
الخميس أكتوبر 16, 2014 11:13 am من طرف redarotana

» اروع برامج تحويل الصيغ على الاطلاق Format Factory 2.45 للتحويل بين كل انواع الصيغ بسرعة وجودة عالية بحجم 37 ميجا فقط على منتديات رضا روتانا
الجمعة نوفمبر 22, 2013 8:48 am من طرف gamal111

» لقاء الشيخ يعقوب والشيخ محمد حسان |( كُن موحداً )| كن أو لا تكن - 2 رمضان 1434 هـ
الأربعاء يوليو 17, 2013 2:56 am من طرف redarotana

» لقاء الشيخ يعقوب والشيخ محمد حسان |( التوبة )| كن أو لا تكن - 1 رمضان 1434 هـ
الأربعاء يوليو 17, 2013 2:52 am من طرف redarotana

» الشيخ يعقوب |( الحكمة من مشروعية رمضان )| الحياة الطيبة - 1 رمضان 1434 هـ
الأربعاء يوليو 17, 2013 2:51 am من طرف redarotana

» لقاء الشيخ يعقوب والشيخ محمد حسان |( كن صادقًا )| كن أو لا تكن -6 رمضان 1434 هـ
الأربعاء يوليو 17, 2013 2:49 am من طرف redarotana

» نتيجة الثانويه العامه الان وحصرى جدا لعيونكم منتديات رضا روتانا
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:47 pm من طرف redarotana

» نتيجه الثانويه العامه 2012
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:46 pm من طرف redarotana

» نتيجة الثانوية العامة 2012 الان وحصرى على منتديات رضا روتانا
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:44 pm من طرف redarotana

» اليوم نتيجة الثانويه العامة 2012
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:44 pm من طرف redarotana

» الان نتيجة الثانويه الازهرية والاعدادية الازهرية٢٠١٤
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:43 pm من طرف redarotana

» نتيجة الثانوية العامة 2012 الان وحصرى على منتديات رضا روتانا
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:43 pm من طرف redarotana

» اوئل الثانوية العامة 2012 2013 حصريا على رضا روتانا
الثلاثاء يوليو 16, 2013 5:34 pm من طرف redarotana

» احاديث عن فضائل شهر رمضان
الإثنين يوليو 15, 2013 3:35 pm من طرف gamal111

» أذكار الصباح و المساء للمواظبه اليوميه فى رمضان
الإثنين يوليو 15, 2013 3:20 pm من طرف gamal111

» برنامج لعمل اسطوانه بوت لعمل اسطوانه برامج بنفسك كيفيه عمل اسطوانه ذاتيه التشغيل حصريا على رضا روتانا
الجمعة مارس 29, 2013 5:10 pm من طرف محمود ايتو

» حادث ميكروباص المنيا فى شمال سيناء
الجمعة نوفمبر 09, 2012 5:04 pm من طرف redarotana

» سجل حضورك اليوم بالصلاه على النبى صلى الله عليه وسلم
الجمعة يوليو 13, 2012 1:49 pm من طرف طارق عطاالله

» نتيجة الدبلومات الفنية 2012 الان نتيجة الدبلومات الفنيه
السبت يوليو 07, 2012 11:21 pm من طرف redarotana

» نتيجه الدبلومات الفنيه 2011 برقم الجلوس نتائج الدبلوم 2011 حصريا على رضا روتانا
السبت يوليو 07, 2012 11:12 pm من طرف redarotana

حصرى رضا روتانا
راتب اونلاين
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
تصويت
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
المدير العام
 
redarotana
 
جمعه صلاح
 
احمد صلاح
 
المستشار
 
شروق
 
ابو كريم
 
محمد عمر
 
ابو داليا
 
عبد اللطيف
 
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 2400 بتاريخ الأحد يوليو 03, 2011 10:23 pm
سحابة الكلمات الدلالية
الثانويه العامه نتيجه 20112 دور
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Digg  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Stumbleupon  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Google  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blinklist  

قم بحفض و مشاطرة الرابط رضــــا روتانـــــا على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط رضــــا روتانـــــا على موقع حفض الصفحات

شاطر | 
 

 حكم وامثال امثال مصريه حكمه اليوم مثل اليوم على رضا روتانا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
المدير العام
المدير العام
المدير العام
avatar

ذكر الميزان عدد المساهمات : 375
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 14/08/2009
العمر : 32
الموقع : www.redarotana.yoo7.com
المزاج : فى رعايه الله

مُساهمةموضوع: حكم وامثال امثال مصريه حكمه اليوم مثل اليوم على رضا روتانا   الأربعاء ديسمبر 01, 2010 11:31 am



حكم وامثال ,امثال عربيه , امثال مصريه , امثال شرقيه ,امثال فى امثال على رضا روتانا



حكم وامثال امثال مصريه حكمه اليوم مثل اليوم على رضا روتانا





امثال واحكام حسب الطلب
نحن العرب ملوك الكلام
لذلك تجد لدينا حكمه ومثل لكل موقف
مثلااذا كنت من المبذرين فأنت تعتقد في المثل القائل
اصرف ما في الجيب يأتيك ما في الغيب
وان كنت من البخلاء فالمثل الذي تؤمن به
القرش الابيض ينفع في اليوم الاسود
اذا اصبت في حادث يبقي
المؤمن دايما مصاب
واذا نجوت من نفس الحادث يبقي
النار ما تحرقش مؤمن
وخد عندك بقي شويه امثال وحكم لكل موقف ممكن يقابلك
لو عاوز تكدب يبقي
كدبه بيضه
ولو حد كدب عليك يبقي
الكدب مالوش رجلين
لو روحت فرح والعروسه وحشه يبقي
ايه تعمل الماشطه في الوش العكر
ولو حلوه
لبس البوصه تبقي عروسه
لو عامل مشروع ومعاك شريك
ايد لوحدها ما تصقفش
ولو لوحدك
لا يحك جلدك مثل ظفرك
لو بتاكل والاكل شويه
لقمه هنيه تكفي ميه
ولو الاكل مش علي مزاجك
الجعان يمدغ الظلط
لو عاوز تهادي ومفلس
بصله المحب خروف
ولو جايالك هديه
كل واحد بيهادي بقيمته
في مثل موديل القرن العشرين
نظام الشباب الروش ده لو انت عاوز تحرق دم حد
قال نكته بايخه
زغزغيني يا فنله واضحك يا بقي
ايــــــــــه الحكم الراقيه دي؟؟؟
وكتير كتير من الامثال التفصيل
مثل لكل موقف حسب الطلب
ودايما بنقنع نفسنا ان دي الحكمه في التصرفات
تمام زي النعامه اللي بتدفن راسها في الرمل
وهي متخيله ان ما فيش حد شايفها


يا رب تكونو بتحبوني
تقبلو تحيات منتديات رضا روتانا


[/url][/img]

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://redarotana.yoo7.com
عصام نت
روتانا جديد
روتانا جديد


عدد المساهمات : 3
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 29/05/2012

مُساهمةموضوع: رد: حكم وامثال امثال مصريه حكمه اليوم مثل اليوم على رضا روتانا   الثلاثاء مايو 29, 2012 10:27 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عصام نت
روتانا جديد
روتانا جديد


عدد المساهمات : 3
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 29/05/2012

مُساهمةموضوع: رد: حكم وامثال امثال مصريه حكمه اليوم مثل اليوم على رضا روتانا   الثلاثاء مايو 29, 2012 10:27 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
حكم وامثال امثال مصريه حكمه اليوم مثل اليوم على رضا روتانا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
رضــــا روتانـــــا :: البداية :: قسم الشعر والكتاب والمفكرين-
انتقل الى: